Пам’ятка
Рекомендації щодо запобігання Кібербулінгу
- Поясніть дітям, що при спілкуванні в Інтернеті вони повинні бути дружелюбними з іншими користувачами. Ні в якому разі не варто писати різкі і образливі слова - читати грубості так само неприємно, як і чути.
- Навчіть дітей правильно реагувати на образливі слова чи дії інших користувачів. Не варто спілкуватися з агресором, і тим більше намагатися відповісти йому тим же. Можливо варто взагалі покинути даний ресурс і видалити звідти свою особисту інформацію, якщо не виходить вирішити проблему мирним шляхом. Кращий спосіб зіпсувати хулігану його витівку - відповідати йому повним ігноруванням.
- Зверніть увагу на психологічні особливості вашої дитини. Фахівці виділяють характерні риси, типові для жертв буллінг, вони часто бувають: · Полохливі, чутливі, замкнуті і сором'язливі · Тривожні, невпевнені в собі, нещасні · Схильні до депресії і частіше своїх ровесників думають про самогубство · Не мають жодного близького друга і успішніше спілкуються з дорослими, ніж з однолітками. · Якщо це хлопчики, вони можуть бути фізично слабше своїх ровесників.
- Якщо у вас є інформація, що хтось із друзів або знайомих вашої дитини піддається Буллінг або Кібербулінгу, то повідомте про це класному керівнику або шкільного психолога - необхідно вжити заходів по захисту дитини.
- Поясніть дітям, що особиста інформація, яку вони викладають в Інтернеті (домашня адреса, номер мобільного або домашнього телефону, адресу електронної пошти, особисті фотографії) може бути використана агресорами проти них.
- Допоможіть дитині знайти вихід із ситуації - практично на всіх форумах і сайтах є можливість заблокувати кривдника, написати скаргу модератору або адміністрації сайту, зажадати видалення сторінки.
- Підтримуйте довірчі відносини з вашою дитиною, щоб вчасно помітити, якщо на його адресу почне надходити агресія або загрози. Спостерігайте за його настроєм під час і після спілкування з ким-небудь в Інтернеті.
- Переконайтеся, що образи (буллінг) з мережі не перейшли в реальне життя. Якщо вступники загрози є досить серйозними, стосуються життя чи здоров'я дитини, а також членів вашої родини, то ви маєте право на захист з боку правоохоронних органів, а дії кривдників можуть потрапляти під статті дії кримінального та адміністративного кодексів про правопорушення.
Батькам слід звернути увагу на дитину, якщо:
1) її намагаються зняти на камеру чи мобільний телефон проти його волі.
2) Вона приховує свої електронні дані (e-mail, номер телефону або скайп). Зіткнувшись з кіберприниженням, дитина буде боятися залишати свої контакти навіть для шкільного журналу або розсилки навчальних матеріалів.
3) На шкільному – або в соціальній мережі – сайті або форумі з’являються неприємні повідомлення про дитину.
План дій для батьків:
1) заблокувати електронну пошту і служби миттєвого обміну повідомленнями;
2) зберігайте знущальні повідомлення і зображення в якості доказів;
3) подайте скаргу в соціальну мережу, на сайті якої відбувається цькування - зазвичай на головній сторінці будь-якої мережі є посилання, що дозволяє зв’язатися з адміністрацією сайту;
4) обговоріть ситуацію з адміністрацією школи, якщо кривдник вчиться в тій самій школі, що і ваша дитина;
5) зателефонуйте в міліцію, якщо в повідомленнях містяться погрози насильства або якщо їх відправник невідомий.
Що робити, якщо …?
Часто ситуація посилюється відсутністю довіри між дорослими і підлітками і нерозумінням всієї серйозності ситуації з боку дорослих. «Ну що таке може бути в Інтернеті?! Не звертай уваги!» – саме це часто думають і говорять дорослі. Тому завжди потрібно прагнути до встановлення довірчих відносин з дитиною, з розумінням ставитися до будь-якого сигналу про цькування (у тому числі і кіберцькування), тоді буде більше шансів, що в складній ситуації підліток поділиться з батьками тривожною інформацією. Дорослим дізнатися про цькування дитини в Інтернеті складно – кривдники шифруються. Подати сигнал може тільки сама дитина або хтось із її приятелів.
Як і у випадку з реальним переслідуванням, робота з цькуванням в Інтернеті починається із з’ясування її причин. Надалі потрібна дуже тактовна і продумана робота з усіма учасниками взаємодії з урахуванням позицій усіх сторін. Адже часто жертви самі провокують своїх кривдників. В будь-якому випадку підлітку, що зазнав цькування, необхідно допомогти виробити способи не жертвенної поведінки, а кривдникам – дати усвідомити наслідки своїх вчинків і неприпустимість подібних форм поведінки. Звичайно, всі створені підроблені сторінки, ролики потрібно негайно видалити. Працювати з інтернет-цькуванням фахівець може як у реальному житті, так і в Інтернеті, дистанційно спілкуючись з учасниками. Адже живе спілкування з «Жертвою» і кривдниками не завжди можна здійснити: вони можуть перебувати в різних містах (якщо мова йде про інтернет-цькування, що не пов’язане з конкретною школою). Тоді в причині конфлікту допоможе розібратися аналіз сторінок в соціальних мережах, мережеве консультування. Фахівець може анонімно або від імені «віртуальної особистості» надавати підтримку «жертві» в Інтернеті. Як правило, учасники негативної мережевої взаємодії не готові до відкритого діалогу, та й реальних людей, що оточують жертву, не пускають в групи, налаштовані «проти». Тут самому фахівцеві важливо «Не загратися», розуміючи, що негативний віртуальний конфлікт може бути вкрай серйозним, а це вимагає професійного втручання.
Поради для підлітків:
- Нікому без дозволу батьків не давати особисту інформацію: домашню адресу, номер домашнього телефону, робочу адресу батьків, їхній номер телефону, назву й адресу школи, свої логіни та паролі.
- Якщо знайдете якусь інформацію, що турбує вас, негайно сповістіть про це батьків.
- Ніколи не погоджуватися на зустріч з людиною, з якою ви познайомилися в Інтернеті. Якщо все ж таки це необхідно, то спочатку потрібно спитати дозволу батьків, а зустріч повинна відбутися в громадському місці й у присутності батьків…
- Не відповідати на невиховані і грубі листи та повідомлення . Якщо одержите такі повідомлення не з вашої вини, то сповістіть про це батьків, нехай вони зв’яжуться з компанією, що надає послуги Інтернет.
- Розробити з батьками правила користування Інтернетом. Особливо домовитися з ними про прийнятний час роботи в Інтернеті і сайти, до яких ви збираєтесь заходити.
- Не заходити на аморальні сайти і не порушувати без згоди батьків ці правила.
- Не робити протизаконних вчинків і речей в Інтернеті.
- Не шкодити і не заважати іншим користувачам.
5 простих правил онлайн-безпеки для батьків:
- Підвищуйте власну комп’ютерну та інтернет-обізнаність. Щоб убезпечити свою дитину у Мережі Ви маєте знати про Інтернет, принаймні, не менше за неї.
- Станьте для дитини порадником. Опановуйте Інтернет разом. Повідомте дитині, що вона може звернутися до Вас у будь-якій ситуації. Якщо в Інтернеті (у повідомленні електронної пошти, на сайті, форумі, чаті) щось не зрозуміло, хвилює або загрожує, дитина завжди має звертатися по допомогу до Вас. Інформація та послуги в Інтернеті не завжди безпечні, тому перш ніж завантажувати, копіювати чи встановлювати будь-що з Інтернету, дитина має порадитися з Вами. Навчіть перевіряти інформацію з Мережі за допомогою додаткових запитів і звернення до перевірених джерел.
- Станьте для своєї дитини другом у соціальних мережах, або попросіть близьких знайомих зробити це. Якщо Ваша дитина не бажає підтверджувати дружбу з Вами, попросіть Ваших друзів молодшого віку подружитися з нею у соціальних мережах. Ви завжди маєте знати, чим займається та з ким спілкується Ваша дитина у Мережі.
- Встановіть на мобільному телефоні своєї дитини безкоштовну соціальну послугу «Батьківський контроль». Регулярно оновлюйте антивірус.
- Створіть територію безпечного Інтернету. Використовуйте перелік безпечних для дітей сайтів Запропонуйте дітям пізнавальні, цікаві та захоплюючі інтернет-ресурси.
Навчіть дитину правилам безпечної роботи у мережі:
- Роз’ясніть дитині важливість захисту своєї та чужої конфіденційної інформації: не можна викладати в Інтернет інформацію про сім’ю та її фінансові справи,адреси проживання та навчання, номери телефонів, кредитної картки та банківські дані; нікому,крім батьків, не можна називати власні паролі до інтернет-сервісів (навіть найкращім друзям).
- Навчіть дітей поводитися в Інтернет так само, як у реальному житті.
У Всесвітній Мережі дитина має поводитися ввічливо, не робити нічого, що може образити інших людей або суперечить закону. Поясніть дітям, що в Інтернеті також слід із повагою ставитися до людей та їх авторських прав. Незаконне копіювання та розповсюдження матеріалів, що є чиєюсь власністю, вважається крадіжкою.
- Віртуальний співрозмовник може видавати себе за іншого.
Навчіть дитину не надто довіряти незнайомим людям у Мережі. Дитина повинна знати, що не можна призначати зустріч з віртуальними знайомими без дозволу батьків.
- Віртуальний світ іноді коштує реальних грошей.
Завжди потрібно з’ясовувати, скільки коштують спеціальні інтернет-сервіси: наприклад, якою є повна вартість SMS в онлайн-грі. Якщо така інформація не очевидна для дитини, вона має звертатися за порадою до Вас. Допомагайте дітям розібратися, скільки насправді коштують такі SMS-послуги та чи дійсно необхідно їх надсилати.
- Питати поради можна і потрібно.
Повідомте дитині, що вона може звернутися до вас у будь-якій ситуації, яка її турбує. Якщо в Інтернеті (у повідомленні електронної пошти, на сайті, форумі, чаті) щось незрозуміло, хвилює чи загрожує, завжди необхідно звертатися за допомогою до батьків. Інформація та послуги в інтернеті не завжди безпечні, тому раніше, ніж завантажувати, встановлювати або зберігати будь-що з інтернету, треба отримати дозвіл батьків. Навчіть дитину перевіряти інформацію з Мережі за допомогою додаткових запитів і звернення до перевірених джерел.
Гарячі” лінії з інтернет-безпеки
В разі необхідності, ви можете звернутись за консультацією до експертів, котрі нададуть вам компетентну допомогу:
Online-bezpeka.kyivstar.ua – консультант з онлайн-безпеки від компанії “Київістар”
Internetbezpeka.org.ua – тут ви можете повідомити про випадки дитячої порнографії в Інтернеті.
Національна “гаряча” лінія з питань протидії домашньому насильству і захисту прав дітей – 0 800 500 335 (безкоштовно для дзвінків із стаціонарних телефонів на території України) та 386 (безкоштовно для дзвінків з телефонів мобільних операторів “Київстар” та “МТС”)
Телефон Довіри МВС України: +38044 2 54 76 04