STEM-STEAM-STREAM

 

STEM-освіта – це низка чи послідовність курсів або програм навчання, яка готує учнів до успішного працевлаштування, до освіти після школи або для того й іншого, вимагає різних і більш технічно складних навичок, зокрема із застосуванням математичних знань і наукових понять.

STEM (S - science, T - technology – Е-engineering – М-mathematics). Акронім STEM вживається для позначення популярного напряму в освіті, що охоплює природничі науки (Science), технології (Technology), технічну творчість (Engineering) та математику (Mathematics). Це напрям в освіті, при якому в навчальних програмах посилюється природничо - науковий компонент + інноваційні технології. Технології використовують навіть у вивченні творчих, мистецьких дисциплін.

Наприклад, за кордоном музикантів навчають не тільки музикувати, але і використовувати комп'ютерні програми для створення музичних творів.

Чому STEM-освіта так актуальна? Стрімка еволюція технологій веде до того, що незабаром найбільш популярними та перспективними на планеті фахівцями стануть програмісти, IT-фахівці, інженери, професіонали в галузі високих технологій і т.д. У віддаленому майбутньому з'являться професії, про які зараз навіть уявити важко, всі вони будуть пов'язані з технологією і високо технологічним виробництвом на стику з природничими науками. Особливо будуть затребувані фахівці біо- та нано-технологій.

Постає питання - як підготувати таких фахівців? Навчання - це не просто передача знань від учителя до учнів, це спосіб розширення свідомості і зміни реальності.

У STEM-освіті активно розвивається креативний напрямок, що включає творчі та художні дисципліни (промисловий дизайн, архітектура та індустріальна естетика і т.д.). Тому що майбутнє, засноване виключно на науці, навряд чи когось порадує. Але майбутнє, яке втілює синтез науки і мистецтва, хвилює нас вже зараз. Саме тому вже сьогодні потрібно думати, як виховати кращих представників майбутнього.

На думку американських вчених спроба активізувати освіту тільки в напрямку науки без паралельного розвитку Arts-дисциплін може призвести до того, що молоде покоління позбудеться навичок креативності.
У штаті Массачусетс, наприклад, прийнято законодавство, яке зобов'язує проводити рейтинг шкіл не тільки за рівнем виконання учнями стандартних тестів, але також і по тому, наскільки навчальний план кожної школи сприяє посиленню креативності учнів. Так званий «індекс креативності».
Освіта в галузі STEM є основою підготовки співробітників в області високих технологій. Тому багато країн, такі як Австралія, Китай, Великобританія, Ізраїль, Корея, Сінгапур, США проводять державні програми в галузі STEM-освіти.

Значних економічних успіхів добився Сінгапур. Сінгапурська система освіти незмінно перспективна. Прийняттям двомовності з англійською мовою (в доповнення до рідної мови), зосередженістю на науці, технології, інженерії та математиці (STEM) - Сінгапур передбачив багато з ключових стратегій в галузі освіти, прийнятих сучасними політиками. Ще в 2002 році була запущена ініціатива «Перетворення Сінгапуру», націлена на перетворення цього міста-держави на світовий центр креативності, інновацій та дизайну. Уряд Сінгапуру реформує систему освіти так, щоб стимулювати креативні якості молоді. Один із шляхів цього - впровадження молодих, по-новому мислячих талановитих людей в різні державні структури, відповідальні за економічну політику.

Впровадження STEM-освіти змінить економіку нашої країни, зробить її більш інноваційною та конкурентоспроможною. Адже за деякими даними залучення тільки 1% населення до STEM- професій підвищує ВВП країни на $50 млрд. А потреби у STEM-фахівцях зростають у 2 рази швидше, ніж в інших професіях, тому що STEM розвиває здібності до дослідницької, аналітичної роботи, експериментування та критичного мислення.

Не тільки наука, а й мистецтво має стати невід’ємною частиною розвитку талантів у дітей, і в цьому може допомогти впровадження STREAM освіти в Україні". 

Терміни STEM-STEAM-STREAM щодо освіти використовуються все частіше.

Про необхідність поєднання наук у школі, про те, що потрібно працювати на їх практичну спрямованість говорять вже давно, посилаючись на тести PISA та приклад північно-європейських країн, зокрема Фінляндії.

Молода людина вже на виході зі школи має володіти актуальним запасом практичних знань з урахуванням всіх сучасних комп'ютерних технологій та навичками пошуку інформації, і тоді вона принесе користь не тільки самій собі, а й державі.

Саме такий підхід до навчання є найбільш сучасним і актуальним сьогодні у всьому світі. "Ми живемо в світі, який не розбитий на дисципліни (= предмети): цей світ включає в себе прояви кількох областей досліджень (науки) фактично акумульованих через обставини повсякденного життя. Більшість американців не зупиняються о 9:30 ранку, щоб займатися математикою, і щоб потім о 10:45 переключитися на соціальні дослідження", — стверджує Jonathan W. Gerlach, національний консультант з STEM-навчання із США.

У тій самій Фінляндії останнім часом впроваджується експеримент викладання не окремих наук, а їх комплексу: молоді люди з 15 років вивчатимуть професійні курси, що мають пряме відношення до реального життя. Наприклад, курс «Робота в кафетерії» (cafeteria services) для школяра буде включати елементи математики для розрахунків, способи спілкування, іноземної мови та інші навички, передбачені програмою. Отже, що означає словосполучення"STEM-STEAM-STREAM освіта":

STEM = Science, Technology, Engineering, Mathematics - акронім слів природничі науки, технологія, інженерія, математика англійською мовою.

STEAM = Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics-акронім слів природничі науки, технологія, інженерія, мистецтво, математика англійською мовою

STREAM = Science, Technology, Reading+WRiting Engineering, Arts, and Mathematics -акронім слів природничі науки, технологія, читання + письмо, інженерія, мистецтво, математика.

 

https://imzo.gov.ua/stem-osvita/