1 блок
Питання-тести
- Психологія – це наука про:
а) діяльність людини;
б) душу людини;
в) поведінку людини
- Вкажіть віковий період, для якого характерним є інтелектуалізація пам’яті і сприймання:
а) період немовляти;
б) дошкільний вік;
в) молодший шкільний вік;
г) підлітковий період.
- Вкажіть віковий період, в якому закладаються основи світогляду:
а) дошкільний вік;
б) молодший шкільний вік;
в) підлітковий період;
г) рання юність.
- Вкажіть віковий період, для якого характерним є інтенсивне засвоєння норм життя в групі ровесників:
а) дошкільний вік;
б) молодший шкільний вік;
в) підлітковий період;
г) рання юність.
- Вкажіть віковий період, для якого характерним є поява рефлексії як усвідомлення дітьми підстав своїх дій, результатів і способів аналізу:
а) дошкільний вік;
б) молодший шкільний вік;
в) підлітковий період;
г) рання юність.
6.Вкажіть віковий період, для якого характерним є початок утворення товариських і дружніх стосунків з ровесниками:
а) дошкільний вік;
б) молодший шкільний вік;
в) підлітковий період;
г) рання юність.
- Вкажіть віковий період, в якому здійснюються спроби написання віршів та серйозно займаються різними видами конструювання:
а) дошкільний вік;
б) молодший шкільний вік;
в) підлітковий період;
г) рання юність.
- Вкажіть віковий період, провідним видом діяльності якого є інтимно особистісне спілкування з ровесниками:
а) рання юність;
б) підлітковий період;
в) молодший шкільний вік;
г) дошкільний вік.
9.Відповідно до положень вітчизняної вікової та педагогічної психології:
а) навчання і розвиток уявляються як два незалежних один від одного процеси;
б) навчання розглядається як розвиток, тобто навчання і розвиток тотожні;
в) навчання і розвиток нетотожні, навчання, спираючись на досягнутий рівень розвитку, випереджає його;
г) розвиток протікає і як дозрівання, і як навчання.
- Сукупність інтелектуальних властивостей людини від яких, при рівності інших необхідних умов (вихідного мінімуму знань, позитивного ставлення до учіння тощо), залежить продуктивність учбової діяльності, називають:
а) інтелектом;
б) здібностями;
в) задатками;
г) научуваністю.
- Здібності безпосереднього емоційно – вольового впливу на учнів і вміння на цій основі завойовувати у них авторитет, називають:
а) перцептивними;
б) організаторськими;
в) авторитарними;
г) комунікативними.
- Демократичний стиль спілкування вчителя виявляється за тих умов, коли:
а) учням дозволяється робити все за власним бажанням;
б) вказівки та заборони подаються учням у формі пропозицій;
в) контроль справи здійснюється самоплинно, вказівки відсутні;
г) вказівки, інструкції виключають обговорення з учнями.
- Здібності вчителя до спілкування з дітьми, вміння знайти правильний підхід до учнів, встановити з ними доцільні з педагогічної точки зору, взаємини, називають:
а) академічними;
б) дидактичними;
в) організаторськими;
г) комунікативними.
- Малу групу, в якій чітко задана структура влади та розділ ролей, називають:
а) формальною;
б) первинною;
в) неформальною;
г) лабораторною.
- Малу групу, яка складається стихійно, де статус, ролі та структура влади не визначаються наперед, називають:
а) дифузною;
б) неформальною;
в) референтною;
г) етнічною.
- Групу, що виокремлюється за ознакою безпосередності впливу на особистість, називають:
а) первинною;
б) референтною;
в) умовною;
г) формальною.
- За змістом діяльності виділяють такі види лідерів:
а) універсальний, ситуативний;
б) авторитарний, демократичний, ліберальний;
в) універсальний, демократичний, лідер - натхненник;
г) лідер – натхненник, лідер – виконавець, лідер виконавець і натхненник.
- Енергія, яка спрямовує активність, діяльність учня на досягнення
навчальної мети -...
а) мотив, інтерес, бажання, воля;
б) стимул, амбітність, борг;
в) інформація про необхідність знань;
г) усе вищеназване.
- Яка риса характеризує людину як особистість:
а) особливості зовнішності;
б) соціальна активність;
в) властивості темпераменту;
г) психічне та фізичне здоров’я;
- Виберіть правильний перелік якостей, значимих для процесу конструктивного спілкування:
а) комунікабельність, контактність, інфантильність, діалогічність;
б) комунікабельність, діалогічність, ініціативність, егоїзм;
в) комунікабельність, контактність, діалогічність, ініціативність.
- Лідер у колективі – це (вилучіть зайве)
а) хороший керівник, що сприяє розвитку ефективності спільної діяльності, гармонізує життя групи;
б) член колективу, якому всі решта надають право приймати відповідні рішення у значимих для нього ситуаціях;
в) член колективу, який колегіально приймає рішення та заохочує ініціативу мікро групи;
г) член колективу, якому надано право приймати рішення, що є відображенням їхніх інтересів та вибирати напрям і характер діяльності усього колективу.
- В сучасній освіті між класним керівником і учнями домінуючим має бути . . . тип взаємодії:
а) гностичний;
б) емоційний;
в) поведінковий.
- Які новоутворення з’являються у молодшому шкільному віці (вилучіть зайве)?
а) довільність психічних процесів;
б) самоконтроль як органічна властивість самосвідомості;
в) мимовільність психічних процесів;
г) внутрішній план дій.
- Що означає поняття «сенситивність»?
а) найбільш чуттєвий період впливу;
б) пластичність;
в) змінність.
- У якому класі орієнтація на оцінку вчителя змінюється орієнтацію на самооцінку?
а) 1-й клас;
б) 1-2-і класи;
в) 3-4-і класи;
г) 4-й клас.
- Різке підвищення вимог щодо діяльності школяра та високий ступінь регламентованості поведінки призводять до:
а) розвитку адекватності самооцінки;
б) розвитку завищеної самооцінки;
в) розвитку заниженої самооцінки;
г) не впливають на самооцінку.
- На якій хвилині уроку найменша ефективність засвоєння знань?
а) 1-5 хвилина;
б) 15 хвилина;
в) 41 хвилина;
г) 29 хвилина.
- Стимулювання комбінованих здібностей учнів, можливостей за умови: (вилучіть зайве)
а) підбору завдань на послідовність;
б) пошуках «зайвого» об’єкта;
в) можливості працювати у заданому темпі;
г) становлення узгодженості слів, предметів.
- Провідними здібностями для опанування математичними дисциплінами виступають … (вилучіть зайве):
а) вміння узагальнювати;
б) легкість переходу від прямого до зворотного ходу думок;
в) гнучкість розумових процесів;
г) швидкість думки.
- Учитель помітив, що в один із днів тижня учні 5-х класів, що працювали за одним і тим же розкладом, почували себе особливо стомленими. Припустивши, що причиною може бути невдало складений розклад, учитель запропонував новий варіант розкладу для 5-а і 5-б, залишивши старий у 5-в і 5-г класах. Які методи педагогічних досліджень були застосовані в даному випадку:
а) аналіз продуктів діяльності, бесіда, експеримент;
б) спостереження, бесіда, анкетування;
в) анкетування, аналіз продуктів діяльності, бесіда;
г) спостереження, аналіз продуктів діяльності, експеримент;
ґ) усі відповіді правильні;
д) усі відповіді неправильні.
2 блок
Дайте відповіді на запитання з вікової психології
- Що зумовлює кризу 7 – ми років?
- Що виступає рушійними силами розвитку особистості?
- Від чого, головним чином, залежить розвиток здібностей школяра?
- Який з мотивів навчання є більш сприятливим для отримання міцних та свідомих знань учнів?
- Чи є взаємовплив між кольором фарбування навчальних приміщень і меблів та ефективності навчальної діяльності?
- Що призводить до неврозів та емоційних розкладів у початковій школі?
- Які фактори позитивно впливають на процес запам’ятовування учня?
- Які типи комунікативної взаємодії між педагогом та учнем не мають права існувати?
- Які причини неуважності дитини 1 класу?
- Якій віковій групі учнів найбільш притаманні такі особливості мотиваційної сфери: зниження навчальних мотивів; не усвідомлюється значення знань для подальшого життя, мотивація підтримується за рахунок оцінки; різноманітність захоплень, не пов’язаних із навчанням; на перший план виступає потреба бути значущим для друзів, статус у класі.
3 блок
Педагогічні ситуації
- Ознайомтесь із ситуацією і дайте відповіді на такі запитання.
Тані, новенькій, якій дев’ятикласники дали прізвисько «лялечка», екс-чемпіонці світу з гімнастики, не сподобалася класний керівник Олена Михайлівна з першого погляду. Невдовзі лялечка в класі стала лідером.
Одного разу Олена Михайлівна запросила всіх учнів додому на свій день народження, як це бувало щороку.
- У мене також сьогодні день народження, - сказала лялечка. – Я всіх вас також запрошую і на ту ж годину.
- На які принципи виховання будете опиратись при розв’язанні ситуації?
- Які методи чи прийоми виховного впливу ви використаєте для успішного розв’язання ситуації?
- Обґрунтуйте педагогічну доцільність одного з обраних вами методів чи прийомів.
- Які способи поведінки вихователя є педагогічно недоцільними під час розв’язання ситуації?
- Запропонуйте оптимальний варіант розв’язання ситуації (ваші конкретні подальші дії на місці педагога).
- Ознайомтесь із ситуацією і дайте відповідь на такі запитання.
Як завжди, заходжу до класу, вітаюсь, запитую:
- Хто відступній?
А, між іншим, і так бачу, що двох немає – найнедисциплінованіших. «Ну добре, хоч сьогодні відпочину», - подумала я.
Але тут двері розчинилися, і до класу увірвалися хлопчаки. В руках вони тримали троянди.
- Це Вам! – сказали вони, простягаючи мені квіти.
- Спасибі, але з якого приводу?
- Це Вам у день народження.
- А як ви дізналися?
- Е-е… це секрет фірми.
Але виявилось, що у фірми є ще один секрет. Троянди були якось дивно зламані.
- Хлопці, а де ви їх взяли?
- Наламали. За нами двірник аж до школи гнався! ..
- На які принципи виховання будете опиратись при розв’язанні ситуації?
- Які методи чи прийоми виховного впливу ви використаєте для успішного розв’язання ситуації?
- Обґрунтуйте педагогічну доцільність одного з обраних вами методів чи прийомів.
- Які способи поведінки вихователя є педагогічно недоцільними під час розв’язання ситуації?
- Запропонуйте оптимальний варіант розв’язання ситуації (ваші конкретні подальші дії на місці педагога).
4 блок
Психолого-педагогічні ситуації з варіантами відповідей
1.Учитель дає учневі завдання, а той не хоче його виконувати і при цьому заявляє: «Я не хочу це робити!» Якою повинна бути реакція вчителя?
- Не хочеш - змусимо!
- Для чого ж ти тоді прийшов навчатися?
- Тим гірше для тебе, залишайся неуком. Твоя поведінка схожа на поведінку
- людини, яка на зло своєму обличчю хоче відрізати собі носа.
- Ти усвідомлюєш, чим це може закінчитися?
- Не міг би ти пояснити, чому?
- Давай сядемо та обговоримо - може, ти й правий.
- (Ваш варіант)
2. Ви розпочали урок, усі учні заспокоїлися, настала тиша, і раптом у класі хтось голосно засміявся. Коли ви, не встигнувши нічого сказати, запитально і здивовано подивилися на учня, який засміявся, він, дивлячись вам просто в очі, заявив: «Мені завжди смішно дивитися на вас і хочеться сміятися, коли ви починаєте вести заняття». Як ви відреагуєте на це?
Виберіть необхідний варіант словесної реакції із запропонованих нижче.
- От і маєш!
- А, що тобі смішно?
- Ну, і будь ласка!
- Ти що, дурний?
- Люблю веселих людей.
- Я рада, що створюю тобі веселий настрій!
- (Ваш варіант)
3. Учень, побачивши вчителя, коли той увійшов до класу, каже йому: «Ви виглядаєте дуже втомленим». Як на це має реагувати вчитель?
- Я думаю, що з твого боку не дуже пристойно робити мені такі зауваження.
- Так, я погано почуваюся.
- Не хвилюйся за мене, краще на себе подивися.
- Я сьогодні погано спав, у мене багато роботи.
- Ти дуже уважний, дякую за турботу!
- (Ваш апріант).
- «Я відчуваю, що ваші занятгя мені не допомагають», - каже учень учителю і додає: «Я взагалі хочу припинити заняття». Як на це має реагувати вчитель?
- Припинить говорити нісенітницю!
- Нічого собі, додумався!
- Може, тобі знайти іншого вчителя?
- Я хотів би знати краще, чому в тебе виникло таке бажання?
- А що, якщо нам попрацювати разом над вирішенням твоєї проблеми?
- Може, твою проблему можна вирішити якось інакше?
- (Ваш варіант).
5 блок
Психолого-педагогічні ситуації
- Шестикласники готують театралізоване свято у класі. Ігор отримав роль принца , а роль Василіси Прекрасної запропонував Оксані ,щоб підтримати дівчинку, яка виховується у неблагополучній сім'ї.Ігор — відмінник, користується авторитетом в класі. Коли вчитель озвучив свою думку щодо Оксани в ролі Василіси Прекрасної, то Ігор проголосив: «їй жабу грати більше підійшло б, ніж Василісу Прекрасну!»
Клас зареготав. Оксана заплакала і вибігла з класу.
Прокоментуйте поведінку героїв. Опишіть почуття школярів. Запропонуйте вихід із ситуації, що склалася. Ваші рекомендації «героям» щодо подолання конфліктної ситуації.
- Учитель, який проводив останній урок, просить декількох дітей залишитися і прибрати клас. Діти заперечують, що в них є «свій» клас, що вони щодня прибирають, а цей — «чужий». Назріває конфлікт.
Що можна порадити вчителеві в даній ситуації?
- “Важкий” учень вирішив зірвати урок хімії в 7-му класі. Для цього він на перерві заліз всередину трибуни вчителя (кафедру у формі ящика), і став чекати приходу вчительки після дзвінка. Увійшовши до класу, учителька побачила, як учні завмерли і чогось чекали. Вона звернула увагу і на порожнє місце Євгена К. – головного хулігана класу. Через погляди хлопців педагог здогадалася, де знаходиться Євген, тим більше, що підлітка видав його ж лікоть. Опишіть почуття учнів. Чому так вчинив Євген? Що має зробити вчителька?
- На основі опису поведінки дівчинки Оленки дайте відповіді на запитання.
Рухлива, міміка обличчя жива, легко йде на контакт з подругами, іноді через жвавість свого характеру забуває про свої обіцянки та доручення. На запитання: «Як справи?» найчастіше відповідає з усмішкою – «Дуже добре», хоча справи у неї часто вже й не такі хороші (стала гірше навчатися). Про свої успіхи з радістю повідомляє своїм сусідам. Про погані оцінки говорить: «Це у мене так, випадково». Іноді засмучується, але не надовго. Настрій у неї переважно веселий і бадьорий. Легко захоплюється всім новим, але порівняно швидко втрачає до нього інтерес. Дівчина дуже говірка.
- Визначте тип темпераменту Оленки.
- Які властивості вищої нервової діяльності Оленки можна виділити на основі аналізу її поведінки? Аргументуйте свою відповідь, базуючись на описі поведінки Оленки.
- Запропонуйте оптимальні умови виховання Оленки з огляду на прояви її темпераменту.